Norwegian 737 med Elsa Beskow

Norwegian Air Shuttle til skyen

Med fem nettsteder på tretten språk, har Epinova hjulpet Norwegian med å oppgradere og flytte sin Optimizely-løsning til skyen. Gjennom strategisk rådgivning og automatisert release-håndtering, har vi sikret en sømløs overgang som forbedrer sikkerhet og skalerbarhet.


For Norwegian er bærekraft høyt på agendaen, og selskapet jobber kontinuerlig med å redusere sine CO2-utslipp. Fra å redusere og resirkulere plastavfall, fremme bærekraftig flydrivstoff, til å fly en av verdens mest moderne flyflåter. Men bærekraft gjelder også for Norwegians nettsider.

Nå har Norwegian løftet sin Optimizely-løsning, som drives på et stort antall fysiske servere, til skyen. Fordelen er at man kan bruke både ressurser og energi mer effektivt, med effekten av å redusere CO2-utslipp, noe som er i tråd med Norwegians bærekraftsmål: å være det beste bærekraftige valget for passasjerer og bidra til transformasjonen av luftfartsindustrien.

Fra on-prem til skyen og en oppgradert Optimizely-løsning

I 2023 tok Norwegian initiativ til å starte et nytt stort oppgraderings- og migreringsprosjekt. Utgangspunktet var å ta en on-premise Optimizely-løsning fra 2005, oppgradere den til Optimizely CMS 12 og flytte den til skyen. Optimizely-løsningen består nå av av fem nettsteder, på tretten språk, og med en rekke integrasjoner til omkringliggende systemer og applikasjoner.

Fokus for prosjektet har vært sikkerhet og skalerbarhet. Det har også vært viktig å sikre at alle funksjoner og integrasjoner i den komplekse løsningen fungerer som før etter fullført oppgradering og migrering til DXP. Norwegians behov for å kunne vokse med løsningen og kravet om høy oppetid, spesielt i perioder med høy trafikk, har vært av største betydning.

Automatisk release-håndtering

I prosjektet har Epinova hjulpet Norwegian med å implementere en automatisert utrulling av ny funksjonalitet og release-håndtering. Dette har økt effektiviteten og redusert potensielle feilkilder under utgivelser. Det har også positive effekter for bærekraft ved å bruke ressurser og energi mer optimalt.

Langsiktig samarbeid 

Norwegian og Epinova har hatt et langt og fruktbart samarbeid siden 2010. Sammen har vi gjennomført både store prosjekter, løpende utvikling og support.

Epinova har hatt ansvar for hele prosjektet, fra strategi og rådgivning til utvikling, lansering og support. Dette har inkludert alt fra prosjektledelse, arkitektur, frontend- og backend-utvikling til ytelse og sikkerhet, alt i tett samarbeid med Norwegian.

Resultat

Etter en vellykket lansering sommeren 2024, med høye trafikktall, er Norwegian svært fornøyd med den nye løsningen. De setter spesielt pris på forbedret brukervennlighet for redaktørene, høy ytelse, økt sikkerhet og bedre integrasjon med mobile plattformer og et nytt bookingsystem. Den nye nettplattformen bidrar også til Norwegians bærekraftsmål.

Vil du vite mer?

Ta gjerne kontakt for å vite mer. Eller fyll ut skjema med hva vi kan hjelpe deg med, så hører du fra oss!