Kristian Borg
Leder teknologi CTO
- Epost:
- Telefon: +47 906 11 234
- Les mer om Kristian
Selv om Thon Hotels hadde en solid markedsandel på online hotellbooking, følte de at både nettstedet og bransjen hadde stagnert.
Det er sterk konkurranse om å være først ute med den beste teknologien i hotellbransjen. Selv om Thon Hotels hadde en solid markedsandel på online hotellbooking, følte de at både nettstedet og bransjen hadde stagnert. De visste at dersom de fokuserte på ny teknologi og nye løsninger, ville det oppstå muligheter som kunne innfri nettsidens fremtidsmål. Derfor var det på tide å oppdatere den digitale strategien, det visuelle konseptet og den tekniske plattformen.
En stor del av prosjektets utfordring var å utvikle i høyt nok tempo, siden det handlet om å fornye en løsning som måtte være fungerende til enhver tid. Det som eventuelt ble laget av Thon Hotels måtte leveres innenfor rammene til hotellkjernesystemet som lå i bunnen. Alt måtte skje samtidig. Det var en forretningskritisk løsning, som krevde et smidig team og en dyktig produkteier.
I 2015 begynte arbeidet hos Thon Hotels. Teamet bestemte seg for å bryte opp den eksisterende monolitten, og lage en felles plattform for web og app. Videre ble mikrotjenester etablert, hvor mye av arbeidet handlet om å finne riktige måter å gruppere funksjonalitetene. Grensesnittet for eksterne partnere – operatørene som selger hotellrom, for eksempel – hadde en kanal inn til en felles teknisk plattform som lå i bakkant.
Teamet bestod av en rekke utviklere fra Epinova som jobbet tett sammen med produkteier fra Thon Hotels, samt kolleger fra våre søsterselskaper Novanet og Northern Beat. Det var viktig å ha et smidig team som bestod av frontend, backend, interaksjonsdesignere, testleder, prosjektleder og produkteier. For å jobbe tettest mulig på prosjektet, var de fleste på teamet utstasjonert hos Thon Hotels 2-3 dager i uken.
Lav terskel for kommunikasjon og en hands-on tilnærming fra alle utviklere, har vært suksessfaktorer for dette prosjektet.
I Thon Hotels har vi valgt en tjenesteplattform med mikrotjenestestruktur, hvor vi har sepparert alle funksjoner i løsningen slik at de kan distribuere data og funksjonalitet uavhengig av plattform. I dag benyttes denne av webapplikasjonen, app og av eksterne booking agenter.
- Kristian Borg, CTO i Epinova
La oss bygge noe sammen!
Leder teknologi CTO
Statnett ønsket en nettside i skyen med færre blokker og sidetyper, som samtidig gjorde at redaktørene lettere kunne jobbe på tvers av innhold.
Helsetilsynet trengte et digitalt løft for å kunne leve opp til dagens og fremtidens krav om tilgjengelighet og brukervennlighet.
Med økt netthandel og endret adferd på kjøpesentrene, så Olav Thon Gruppen viktigheten av at de fysiske sentrene holdt seg relevante med en god, digital strategi.