Hvordan er det å være nyutdannet i et teknisk konsulentselskap?
Det er mye å sette seg inn i når man går rett fra skolebenken og ut i arbeidslivet. Her er noen av erfaringene Devran Akat har gjort seg etter sine første måneder hos oss i Epinova.
Devran har vært ansatt i Epinova siden 1.juni, som betyr at veien fra skole til arbeidsliv ble relativt kort.
- Nå er jeg nettopp ferdig med mine to første måneder i Epinova, noe jeg vil si har vært en real kick-start på høsten. Tiden har for det meste gått til kurs, onboarding og sosiale happening. Det har blitt mange nye fjes og mye informasjon! Men aller mest har det vært spennende.
Devran har bachelor i informasjonsteknologi fra Oslo MET, en skole Epinova nettopp har inngått samarbeid med.
- Alle studenter håper jo selvsagt på jobb så fort som mulig, så man endelig får begynt å ta i bruk alt man har brukt mye tid på å lære seg – men at jeg skulle sitte med et jobbtilbud i hånden før jeg var ferdig på skolen, hadde jeg vel egentlig aldri trodd.
Veien fra skole til utvikler hos Epinova startet med et raskt blikk på en FINN-annonse. Den riktige følelsen om en potensiell ny arbeidsplass landet derimot ikke før etter et møte på Oslo MET.
- Det at Epinova la så mye vekt på kultur og et sosialt miljø på arbeidsplassen gjorde vel at jeg tenkte "dette er kan være riktige stedet for meg". Epinova gjorde et godt inntrykk under bedriftspresentasjonen på skolen, og den videre samtalen gjorde meg trygg på at Epinova var kunne bli en god match for meg.
For nyutdannede består den første tiden av mye kursing i verktøy og innføring i teknologi som brukes på prosjekter. I tillegg er det et onboarding-løp for at man skal bli godt kjent med gjengen og kulturen i Epinova.
- Den første tiden har gått mest til å sette meg inn i de ulike verktøyene vi bruker, og myyye kursing. Etter en hel haug av sosialisering på kontoret var det duket for kurs i C# og .NET. Jeg har allerede gjennomført 2 kurs, men flere skal det bli!
- Fokuset på faglig utvikling var også noe jeg la merke til under de første rundene med intervjuer. Det er veldig betryggende å vite at du har et team av dyktige kolleger som kan bistå, og at terskelen er lav for å spørre naboen om hjelp. Mentorprogrammet sørger også for at jeg har en dedikert person som alltid er tilgjengelig for å hjelpe når jeg står litt fast. Samtidig får jeg mye tid til å tilegne meg kompetansen jeg trenger for å føle meg trygg på arbeidsoppgavene jeg får denne høsten.
Mentorprogrammet sørger også for at jeg har en dedikert person som alltid er tilgjengelig for å hjelpe når jeg står litt fast.
Uavhengig av om man er nyutdannet eller en senior, er det viktig at ansatte føler seg trygge både faglig og sosialt. Derfor er det viktig å få et godt innblikk i hvordan epinova-kulturen er under intervjurundene. Hvordan vi jobber i team, hvordan vi jobber for å ta vare på kunders behov, hvordan salgsprosessene foregår o.l. er også punkter som inngår i onboardingen.
- Som ny har det jo vært MYE informasjon å sette seg inn i, men inntrykket er at Epinova-gjengen er en gruppe rause mennesker som setter kultur og trivsel høyt. Det gjør livet som ny i arbeidslivet relativt mye lettere, så da regner jeg egentlig med at resten kommer til å gå veldig bra. Nå gleder jeg meg bare til høstens utfordringer, og ikke minst – årets høsttur!
Velkommen skal du være Devran!