Mål, KPI-er og suksessplanlegging
Det var fullsatt sal på Kulturhuset da vi inviterte til frokostseminar på tema KPI, mål og suksessplanlegging! Foredragsholderene delte inspirasjon, tips og konkrete råd til smarte og gode KPIer for å lykkes med målene for 2020.
De store merkevarene har begynt planleggingen av det neste året. Hvilken retning skal den digitale løsningen ta? Hvilke endringer og forbedringer skal gjøres på web og i CRM? Hvordan får vi butikk og nettbutikk til å jobbe på lag?
Uavhengig av størrelse, er mange organisasjoner usikre, eller vage når det gjelder å sette gode og bevisste mål for sine digitale løsninger i denne planlegningen. Hvordan vet du at du styrer nettsiden eller den digitale løsningen mot suksess, uten klare mål og KPIer? Geir, Joachim og Eivind delte sine tips og råd.
Se oppsummeringene fra foredragene på Epinovas Youtube-kanal
7 tips for gode KPI-er og mål:
- En god KPI er aktivitetsbasert og målbar, og tar utgangspunkt i organisasjonens strategi og visjon - slik alle KPI-er burde.
- KPI-ene skal evalueres jevnlig - i noen tilfeller så ofte som en gang i uken. De er ikke skrevne i stein - juster KPI-ene hvis det trengs!
- Har du gode KPI-er som er godt forankret i organisasjonen, kan de også brukes til å prioritere fokusområder.
- Alle i et prosjekt skal alltid være helt sikre på HVORFOR man gjør et prosjekt.
- Innovasjon handler om å fjerne friksjon i organisasjonen. En bedrift som har mye friksjon, vil ikke klare å ha fokus på innovasjon.
- KPI og visjon må synliggjøres og jobbes med i det daglige arbeid - ikke legges bort i en skuff. Hos Ruter har de visjon og mål på Post-It lapper i åpent landskap, for å minnes på dem daglig!
- Kom deg ut av kontoret og dra UT til kundene dine for å finne ut hva som funker og ikke funker med løsningene dine! Det viktigste du lærer her er hva som IKKE funker. Da må vi slutte med det, og heller bygge på det som fungerer godt.