Nye nettsider til kjøpesenterkjeden AMFI
Nylig var det storlansering da hele Amfi-kjeden fikk nye nettsider. Vi var spent på ytelsen når 49(!) sentre skulle rulles ut samtidig!
Som en del av arbeidet med digitalisering av Olav Thon Gruppens kjøpesentre var det denne gangen kjøpesenterkjeden AMFI sin tur.
Fokus på innholdsdeling og søkeoptimalisering
Bakgrunnen for prosjektet var at Olav Thon Gruppen ønsket å bistå sine rundt 90 kjøpesentre i Norge og Sverige med nye nettsider – med fokus på innholdsdeling og SEO. Siden desember 2019 da vi gikk live med det første kjøpesenteret, er nå 70 av Olav Thon Gruppens kjøpesentre på lufta. I slutten av august var det i hovedsak AMFI og de tilhørende 49 kjøpesentrene i Amfikjeden som sto i sentrum.
- Jeg tror vi aldri har gjort noe lignende, dog er det alltid et lite mén om ytelsen kommer til å bli OK, sier Nora Røv som var Epinovas prosjektleder for Olav Thon Gruppen i tidlig fase, rett før lanseringen skal skje.
Ved lansering av Amfi var det litt spesielt siden det var snakk om ca. 50 senter samtidig, men hvilepuls før, under og etter.
Stig Kulvedrøsten
99% av arbeidet ligger hos kunden
At lanseringen gikk veldig bra kan ansvarlig utvikler hos Epinova, Stig Kulvedrøsten, bekrefte. – Vi er kommet dit at ved en lansering av et nytt senter ligger 99% av arbeidet hos kunden.Vi har laget verktøy for å bygge strukturen til et senter, og i kombinasjon med sentralisert publisering kan avdelingen for digital utvikling sette opp et helt nytt senter i løpet av veldig kort tid, noe som var viktig for Olav Thon Gruppen. Så når DNS-endringen gjøres for at et nytt senter skal gå live, så er egentlig det eneste vi følger med er ytelsen. Ved lansering av AMFI var det litt spesielt siden det var snakk om 49 kjøpesentre samtidig, men med hvilepuls før, under og etter, sier Stig rolig.
Større krav til ytelse
Hvordan har det vært å jobbe med dette prosjektet? – Det er veldig spennende. Det er en kunde som gir oss masse rom til å komme med ideer og forslag, noe som gjør at vi også får benyttet nyere teknologi der hvor det er mulig, i diverse støttesystemer osv. I tillegg er det også en stor løsning med veldig mange besøkende når alle kjøpesentrene er lansert, som gjør at det stilles litt høyere krav til ytelse enn en "vanlig" løsning, kan Stig fortelle.
Tilbakemelding fra leietakere, senterredaktører og kunder har vært positiv.
I tillegg til Epinova har Novanet vært involvert i utvikling og Northern Beat på design og brukeropplevelse.
Mer om tjenestene, måten vi har jobbet på og løsningen vi har levert kan du lese om i kundecaset.