Påfyll: Frokostseminar om hvordan du skal lykkes digitalt i 2022
Onsdag 26. januar delte vi noe av lærdommen fra 2021, om det viktigste du bør gjøre for å lykkes på nett i 2022. Opptaket fra webinaret kan du se her.
– Trafikktopper som for eksempel Black Friday har vært en utfordring for de aller fleste, men konsekvensene har kanskje vært større enn vi har trodd, sier vår E-handelsekspert og CTO, Kristian Borg.
7 av 10 har opplevd at de ikke fikk kjøpt det de skulle fordi nettsiden de skulle handle på var nede eller det oppstod en feil, viser en ny undersøkelse fra Pollstatt på oppdrag oss. Vår E-handelsekspert og CTO, Kristian Borg, mener det kan få store konsekvenser for salget.
Under koronaåret 2020 handlet vi for 156 milliarder kroner på nett. Og aldri før har vi handlet så mye på nett som under Black Friday i fjor. Med det øker presset på nettbutikkene.
Ifølge Pollstat-undersøkelsen foretrekker 3 av 5 å kjøpe varen et annet sted eller ikke kjøpe varen i det hele tatt om de har problemer med en nettbutikk.
Tidligere har det blitt estimert at 40 prosent av kundene vil forlate et nettsted som tar mer enn 3 sekunder å laste inn.
Kilde: Undersøkelse fra Pollstat gjort på oppdrag fra Epinova
– Utfordringen har vært at nettbutikker har hatt egne servere med kapasitet til normal trafikk. Akkurat som man ikke bygger motorvei for de største utfartsdagene i året, hadde heller ikke nettbutikkene kapasitet til å ta unna for Black Friday, noe som igjen førte til frustrerte kunder, forklarer Borg.
Black Friday og den store julehandelen er like om hjørnet. Virke anslår at vi skal bruke nærmere 11 milliarder på netthandel i november og desember i år, men ifølge Borg er det grunn til å tro at problemene med nettbutikker som ikke tåler trykket er på vei ut.
– Nå har de aller fleste nettbutikker gått over til en skyløsning. Det gjør det enklere å skalere opp kapasiteten når man vet at trafikken kommer til å øke. Den tekniske flaskehalsen på Black Friday er snart et tilbakelagt problem, for noen av de største nettsidene er det allerede løst.
Fraktproblemene i forbindelse med pandemien, som har ført til en knapphet på importvarer som elektronikk og klær, har vært en utfordring for mange butikker i år. Men selv når fraktkrisen er løst, kan nok varelageret bli en utfordring for mange aktører på de store handledagene, tror Borg.
– Når man har fått bukt med nedetiden til nettbutikkene vil irritasjonsmomentet for kunden heller være at det er utsolgt. Det blir spennende å se hvordan butikkene velger å løse dette. Her blir kanskje svaret å finne gode løsninger på hvordan åpne opp for deler av lagerbeholdningen gjennom dagen, sier Borg.
Onsdag 26. januar delte vi noe av lærdommen fra 2021, om det viktigste du bør gjøre for å lykkes på nett i 2022. Opptaket fra webinaret kan du se her.
Ved å kombinere vår fagekspertise med helhetlig rådgivning, gjør vi dine ambisjoner om til konkurransefortrinn.
Fargerike ønsket en nettbutikkløsning som gjorde det mulig å videreføre den gode fagkompetansen kunder møter i butikk, til nett. Slik hjalp vi Fargerike med å hjelpe kundene sine.