• Publisert
  • 1 min

Hvordan står det til i norsk e-handel?

Morten Blomfeldt, leder for rådgivning i Epinova, på scenen under lanseringen av Digital Handel 2023.

Bransjen endres raskt, og det oppleves krevende for mange å henge med på den ekstremt høye utviklingstakten. Epinovas undersøkelse "Digital Handel 2023" viser i sum en umoden bransje, selv om det finnes flere tydelige unntak.

Med hjelp fra Rambøll Management Consulting har vi gjennomført Norges første undersøkelse av hvordan norske selskaper har organisert sitt arbeid med netthandel. "Digital Handel 2023" er en omfattende bransjerapport som inneholder en oppsummering av undersøkelsen, supplert med intervjuer fra bransjeaktører og innsikt fra Epinova. 

Les også: Rapporten "Digital Handel 2024" er klar.

Over 70 norske selskaper har bidratt.

Undersøkelsen har hatt hovedfokus på detaljhandelsaktører med digital omsetning over 50 MNOK, og dekker de fleste bransjer. Over 70 selskaper har bidratt. Hensikten med undersøkelsen har vært å kartlegge forretningspraksis og prioriterte områder hos selskapene for å kunne si noe om status for hele bransjen ved inngangen til 2023. 

Netthandelen i Norge økte med over 20 mrd. i 2021 ifølge Handelsrapporten 2022/23 fra Virke. For mange aktører har dette betydd både en dobling og tredobling av den digitale omsetningen, med helt nye utfordringer knyttet til teknologi, organisasjon og prosesser.  

Mange av selskapene har vært ekstremt vekstfokusert, kanskje på bekostning av andre områder som kundeorientering og lojalitet.
- Morten Blomfeldt, leder for rådgivning.

Paneldiskusjon under lanseringen med et utvalg e-handelseksperter på scenen
Morten Blomfeldt, kundesjef i Epinova, ledet panelpraten med e-handelseksperter. Jeanette Dyhre Kvisvik fra Villoid, Stein-Viggo Grenersen i Optimizely, Hege Nilsen, tidligere daglig leder i Stormberg og Nic Staeger, medforfatter av boka "En djävel på e-handel".

Utvalgte hovedpunkter fra rapporten 2023

  • Bare 1 av 3 selskaper har etablert en kundedataplattform for å samle nøkkelinformasjon om hver enkelt kunde 
  • Kun 50% av selskapene har et lojalitetsprogram eller kundeklubb
  • Kun 50% av selskapene benytter seg av personalisert innhold
  • 50% av selskapene krever et gebyr for returer
  • De tre viktigste fokusområdene for selskapene er: 
    • å øke kundebasen
    • å øke effektiviteten av markedsføringen
    • å videreutvikle e-handelsstrategien
  • Overraskende lav bruk av enkelte viktige styringsindikatorer 
    • Customer Lifetime Value (24%)
    • Customer Acquisition Cost (28%)
    • Average Profit per Customer (18%)
  • Drøyt halvparten av selskapene benytter anmeldelser av produktene, men mange er usikre på hvor godt det fungerer
  • Kun 2 av 10 selskaper har forsøkt seg på live shopping
  • Relativt lavt bærekraftsfokus utenom lovpålagte områder. Kun 2 av 10 benytter i stor grad bærekraft som styrende prinsipp i arbeidet med sin returpolicy. 
Ann Kristin Sørensen, rådgiver digital handel i Epinova presenterer noen av resultatene fra undersøkelsen
Ann Kristin Sørensen, rådgiver digital handel i Epinova, presenterte resultatene fra undersøkelsen.

Vil du vite mer om undersøkelsen, eller snakke om digital handel med oss? Ta kontakt med våre rådgivere!

Se også våre andre guider

Bilde av en kvinne med mobiltelefon i hånda

Hvordan vinne kundene i 2023?

Vi har laget en guide som gir deg oversikten over hvilke e-handelstrender vi mener det er viktig å ha et aktivt forhold til.

Last ned e-handelstrender

Omnikanal-guide

Vi har laget en guide som inneholder det vi mener er viktig å sette fokus på, for å lykkes med samspillet mellom fysisk og digital handel.

Last ned omnikanal-guiden