Headless netthandelsprosjekt, med backend-utvikler Shahin
Shahin Jahangiri har jobbet som backend-utvikler i Epinova sju år, nå er han i prosjekt hos Felleskjøpet.
Hva jobber du med om dagen?
Nå jobber jeg med Optimizely CMS og Commerce for Felleskjøpet. Teamet jobber mot å lansere ny netthandel på Opimizely plattformen. Det som er ekstra interessant med denne løsningen er at vi kjører headless, hvor frontend med React og backend API-et (C#/.Net, Optimizely) hostes hver for seg.
Det er veldig bra at Felleskjøpet ønsker å gå headless for sin nye nettbutikk på Optimizely plattformen, dette i seg selv viser at de er fremoverlente og følger trendene i markedet. Spennende for oss er at vi får være med å realisere dette løfte for dem teknologisk. Erfaring vi opparbeider oss fra denne casen vil legge føringer for fremtidige headless-prosjekter.
Hos Felleskjøpet får vi mye frihet under ansvar, for eksempel har vi den kreative friheten til å bli med på teknologivalg og prosesser. Vår mening som eksterne konsulenter betyr noe, som Optimizely-eksperter.
Fortell litt om teamet?
Teamet består av en flott gjeng på totalt elleve personer, hvor tre av oss er fra NOVA Consulting group og resterende er inhouse fra Felleskjøpet. Det er en testutvikler, to designere, to frontend utviklere og to backendutviklere. I tillegg har vi tre produkteiere som har ansvar for hvert sitt fagområdet og en team leader. På onsdager sitter alle fra teamet i Felleskjøpet sine lokaler på Lillestrøm.
Felleskjøpet er opptatt av kompetansedeling og er fremoverlente i teknologivalg, som gjør Felleskjøpet til en attraktiv kunde å jobbe for. De har også en fagdag i kvartalet hvor kompetansedeling er i fokus. Der vi i Epinova har fast fagmøte hver fredag, har Felleskjøpet en hel fagdag hvert kvartal. På disse fagdagene får vi innblikk i andre prosjekter og måten team under avdelingen "Digitale kundeløsninger" jobber med prosesser og teknologiske utfordringer. Noen ganger har vi gruppearbeid hvor vi tar en retrospektiv og vurderer konkrete prosesser som er gjennomført, eller skal bli i fremtiden. Vi har også hatt foredrag om psykologi og teamsamarbeid av en intern utvikler som ga inntrykk på meg: Det handlet i hovedtrekk om hvordan man snakker med hverandre og gir tilbakemeldinger og å lage et trygt arbeidssted slik at alle kan si sine meninger. Dette er vi veldig opptatt av i Epinova også, og vi har hatt flere foredrag om det fra både interne og eksterne, med mye fokus på å bli utbrent som utvikler. Det er viktig for Felleskjøpet at konsulentene blir inkludert og involvert. Vi er derfor med på det meste av det som skjer på huset, inkludert interne fagdager. Det er forespeilet at neste fagdag hos Felleskjøpet blir en hackaton, det kan bli spennende!
Har du lært noe nytt i det siste?
Commerce er relativt nytt for meg, og Felleskjøpet er mitt første commerce prosjekt. Så alt jeg lærer meg fra Optimizely Commerce, PIM, ERP, betalingsløsninger (Klarna), shipping (NShift) og ikke minst netthandel i seg selv er nytt og spennende. Her lærer jeg utrolig mye på kort tid.
Hva synes du er ekstra spennende å jobbe med?
Jeg har fått blod på tann og ønsker jobbe mer med netthandel - det er utrolig spennende å jobbe med. Det er ganske mye vi må ta hensyn til som man nødvendigvis ikke tenker på som bruker av en nettbutikk. Har du tenkt over hva som gjør, eller ikke gjør at du fullfører et kjøp på nett? Eller at du velger en nettbutikk ovenfor en annen nettbutikk i samme segment? Utover pris på selve produktet man ønsker er det så mye mer. For eksempel kan det kan være de minste ting som god navigasjon, betalingsalternativer, ytelse, gode bilder, produktbeskrivelse for å nevne noe.
Akkurat nå
-
-
- Epinova har vært på min radar som en attraktiv arbeidsgiver i bransjen lenge.
-
Headless netthandelsprosjekt, med backend-utvikler Shahin
-
Teknisk løft, interaktive nettsider og webdesign, med frontend-utvikler Julie
-
Recommerce - årets store ord innen e-handel!
-
Optimizely er utpekt som en leder i The Forrester Wave™ for Content Management Systems, Q3 2023