Ann Kristin Sørensen
Seniorrådgiver digital handel CMS, Commerce
- Epost:
- Telefon: +47 476 43 531
Recommerce er en sammenslåing av ordene "reuse" (gjenbruk) og "commerce" (handel). Re-commerce relaterer til kjøp, salg og handel av brukte varer og produkter.
Konseptet recommerce har blitt stadig mer populært som en del av bærekraftig forbruk og den voksende bevisstheten om miljøpåvirkningen av forbruk.
I stedet for å kaste brukte varer, blir de gjenstand for recommerce, hvor de blir reparert, renovert eller pusset opp for å gjøre dem klare for en ny eier. Dette kan gjelde alt fra klær og elektronikk til møbler og bøker. Ved å tilby recommerce vil virksomhetene og forbrukerne bidra til å redusere mengden avfall og utnytte verdien i allerede eksisterende produkter.
I dagens marked ser vi en økende bevissthet rundt dette og flere forbrukere forventer at bedriftene de handler varer av skal ha et tilbud når det kommer til recommerce.
Det er egentlig bare fantasien som setter grenser for hvor langt bedriften kan gå når det kommer til recommerce og forskjellige måter å tilby dette på, men noen klassiske tilnærminger er:
Fordelene ved å ta en tydelig stilling til recommerce i din bedrift er mange. Recommerce er kjernen av bærekraftig forbruk og det reduserer avfall. Det kan forlenge levetiden til produktene og skape økonomiske fordeler for forbrukerne som igjen skaper tillitt og lojalitet til din merkevare. Det kan skape forretningsmuligheter for bedrifter som spesialiserer seg på reparasjoner, oppussing og salg av brukte varer. Samtidig viser du forbrukerne at virksomheten tar miljøansvar, og på den måten også bidrar til økt bevissthet om miljøpåvirkningen av forbruk.
I andre enden av fordeler har vi alltids ulemper, det er ikke så mange ulemper ved å tilby recommerce i seg selv, men heller ulemper for bedriften om det velges bort. Det kan være for eksempel tap av forretningsmuligheter, bidra til negativt omdømme, det kan være en konkurranseulempe og kan med tiden føre til regulatoriske utfordringer i form av nye regler knyttet til for eksempel avfallshåndtering og sirkulær økonomi. I tillegg er det selvfølgelig også ulempen ved å ikke utnytte ressursene best mulig og gå glipp av muligheten til å maksimere verdien av produkter gjennom gjenbruk og resirkulering.
En ting er helt sikkert når det gjelder recommerce; det blir en fremtredende trend i 2024 og årene som kommer. I takt med fokus på bærekraft og miljø, vil også kravet fra forbrukerne om at samtlige bedrifter tilbyr en form for recommerce komme. Dyrtid gjør i tillegg brukt og prisreduserte produkter mer attraktive og ønsket om å reparere det man allerede har vokser. Da er det bedre å være tidlig ute og innovere på området enn å være sist i rekken og ikke nyte godt av mulighetene det tilbyr for bedriften i tillegg.
Er du usikker på hvordan din virksomhet kan løse de tekniske utfordringene ved å tilby recommerce eller bare har lyst til å snakke mer om dette spennende og viktige temaet? Våre rådgivere i Epinova er alltid klare for en prat og hjelper deg gjerne på veien mot en mer sirkulær økonomi.
Ta kontakt med Ann Kristin for en prat om digital handel
Seniorrådgiver digital handel CMS, Commerce