• Publisert
  • 4 min

Recommerce - årets store ord innen e-handel!

Recommerce er en sammenslåing av ordene "reuse" (gjenbruk) og "commerce" (handel). Re-commerce relaterer til kjøp, salg og handel av brukte varer og produkter.

Konseptet recommerce har blitt stadig mer populært som en del av bærekraftig forbruk og den voksende bevisstheten om miljøpåvirkningen av forbruk. 

I stedet for å kaste brukte varer, blir de gjenstand for recommerce, hvor de blir reparert, renovert eller pusset opp for å gjøre dem klare for en ny eier. Dette kan gjelde alt fra klær og elektronikk til møbler og bøker. Ved å tilby recommerce vil virksomhetene og forbrukerne bidra til å redusere mengden avfall og utnytte verdien i allerede eksisterende produkter. 

Les også: Digital handel 2024, norges eneste dybdeundersøkelse om hvordan det står til i norsk e-handel.

I dagens marked ser vi en økende bevissthet rundt dette og flere forbrukere forventer at bedriftene de handler varer av skal ha et tilbud når det kommer til recommerce 

Det er egentlig bare fantasien som setter grenser for hvor langt bedriften kan gå når det kommer til recommerce og forskjellige måter å tilby dette på, men noen klassiske tilnærminger er:  

  • Innbytteprogrammer: Kundene returnerer brukte produkter og mottar en rabatt ved kjøp av nye varer. 
  • Integrer brukte varer i sortimentet: Nettbutikker og/eller fysiske butikker kan inkludere en seksjon for brukte varer i butikk eller som egen kategori i nettbutikken. 
  • Reparasjonstjenester: Tilby reperasjonstjenester for produkter som er kjøpt i butikken. Dette trenger ikke begrenses av bransje, det er lov å tenke nytt og kanskje er det et utrolig godt argument for å faktisk handle hos nettopp deg også. 
  • Leasing / utleie: Utforsk modeller for leasing eller utleie av produkter. Dette gir kundene tilgang til produkter uten å måtte eie dem permanent. Etter utløpet av leieperioden kan produktene gjenbrukes eller resirkuleres. 
  • Delingsplattformer: Samarbeid med delingsplattformer for å tilby tjenester som deling av ressurser eller produkter.  
  • Investere i logistikk og returhåndtering: En effektiv logistikk- og returhåndtering er avgjørende for å håndtere brukte varer. E-handlere bør investere i robuste systemer for å håndtere retur av varer, vurdere reparasjonsprosesser og sikre at produktene kan resirkuleres eller gjenbrukes på en bærekraftig måte. 
  • Tydelig kommunikasjon om bærekraft: Kommuniser tydelig om butikkens bærekraft-initiativer og recommerce metoder. Tydelig kommunikasjon hjelper kundene med å forstå butikkens engasjement for bærekraft og kan på den måten også øke lojalitet og omdømme. 
  • Partnerskap med gjenbruksorganisasjoner: Bygg partnerskap med lokale gjenbruksorganisasjoner eller veldedighetsorganisasjoner. Dette kan gi butikken muligheten til å donere brukte varer til gode formål eller støtte gjenbruksinitiativer i lokalsamfunnet. 
  • Sirkulære forretningsmodeller: Vurder mer sirkulære forretningsmodeller der fokus er på levetid, reparasjon og gjenvinning av produkter i stedet for engangssalg. For mange vil dette være omveltende og svært ressurskrevende, men om du produserer egne produkter vil du ha all verdens av mulighet til å påvirke prosessene og ta bedre valg. Om du handler produkter av tredjepartsleverandører for å selge de videre, har du gjerne mer påvirkningskraft enn du tror. Det skader ikke å stille tydelige krav til leverandørene og komme med forslag til bedre produksjon etc.  

En ting er helt sikkert når det gjelder recommerce; det blir en fremtredende trend i 2024 og årene som kommer.

Fordeler ved å tilby Recommerce:

Fordelene ved å ta en tydelig stilling til recommerce i din bedrift er mange. Recommerce er kjernen av bærekraftig forbruk og det reduserer avfall. Det kan forlenge levetiden til produktene og skape økonomiske fordeler for forbrukerne som igjen skaper tillitt og lojalitet til din merkevare. Det kan skape forretningsmuligheter for bedrifter som spesialiserer seg på reparasjoner, oppussing og salg av brukte varer. Samtidig viser du forbrukerne at virksomheten tar miljøansvar, og på den måten også bidrar til økt bevissthet om miljøpåvirkningen av forbruk.  

Ulemper ved å ikke tilby Recommerce:

I andre enden av fordeler har vi alltids ulemper, det er ikke så mange ulemper ved å tilby recommerce i seg selv, men heller ulemper for bedriften om det velges bort. Det kan være for eksempel tap av forretningsmuligheter, bidra til negativt omdømme, det kan være en konkurranseulempe og kan med tiden føre til regulatoriske utfordringer i form av nye regler knyttet til for eksempel avfallshåndtering og sirkulær økonomi. I tillegg er det selvfølgelig også ulempen ved å ikke utnytte ressursene best mulig og gå glipp av muligheten til å maksimere verdien av produkter gjennom gjenbruk og resirkulering. 

En ting er helt sikkert når det gjelder recommerce; det blir en fremtredende trend i 2024 og årene som kommer. I takt med fokus på bærekraft og miljø, vil også kravet fra forbrukerne om at samtlige bedrifter tilbyr en form for recommerce komme. Dyrtid gjør i tillegg brukt og prisreduserte produkter mer attraktive og ønsket om å reparere det man allerede har vokser. Da er det bedre å være tidlig ute og innovere på området enn å være sist i rekken og ikke nyte godt av mulighetene det tilbyr for bedriften i tillegg. 

Er du usikker på hvordan din virksomhet kan løse de tekniske utfordringene ved å tilby recommerce eller bare har lyst til å snakke mer om dette spennende og viktige temaet? Våre rådgivere i Epinova er alltid klare for en prat og hjelper deg gjerne på veien mot en mer sirkulær økonomi.

Vil du vite mer?

Ta kontakt med Ann Kristin for en prat om digital handel

  • Ann Kristin Sørensen

    Seniorrådgiver digital handel CMS, Commerce

Les mer om