Redaktørens sjekkliste før lansering av nytt nettsted
Prosjektgruppen har lagt ned masse arbeid over flere måneder, og det nærmer seg lansering. Men har du fått gjort de siste små forberedelsene før trafikken begynner å strømme inn?
Du har sannsynligvis tekniske partnere som tar seg av design, utvikling og klargjøring av driftsmiljøet. Før du kan lansere, er det likevel detaljer du som redaktør bør ha kontroll på.
Her er en uformell liste over noen av tingene du bør sjekke opp:
Innhold
Stavekontroll
Ingenting gir et mer rufsete førsteinntrykk enn dårlig rettskriving. Bruk Episervers gratis tilleggsmodul for stavekontroll rett i redigeringsvinduet, bruk den som er innebygd i nettleseren din, eller få en kollega til å lese kjapt gjennom. Har nettstedet ditt flere språk, kan du hente ned flere ordlister enn de Episerver kommer med som standard.
Skjemaer
Har du testet at skjemaene dine sendes inn som de skal? At data kommer inn, og at eventuelle epostkvitteringer faktisk blir sendt ut til brukeren? Har du husket å krysse av for at skjemaer skal kunne sendes inn anonymt, og kunne sendes inn flere ganger? Har du satt opp en hjelpsom kvitteringsmelding eller omdirigering til en bekreftelsesside? Husk at brukeren ikke skal havne i "ingenmannsland" etter innsending - led dem til mer nyttig innhold!
Backup av gammelt nettsted
Ikke slett det gamle nettstedet helt ennå! Erfaring tilsier at det alltid er et par små sider du trenger å kopiere noe tekst fra, også etter lansering. Skjul det gamle nettstedet bak brannmuren eller på en hemmelig adresse, til du er sikker på at du ikke trenger noe mer innhold derfra. Bare pass på at du ikke blir sittende og betale lisens på det gamle nettstedet når du ikke har noen nytte av det lenger!
Ytelse
YSlow/PageSpeed forbedringsforslag
Utviklerne dine testet helt sikkert sidemalene med eksempelinnhold, til de var fornøyd med ytelsen. Men nå som redaktørene har fått herje litt - lagt til noen markedsføringsscript, flettet inn litt video fra eksterne kilder, og brukt tredjepartsverktøy for deling til sosiale media - laster fremdeles sidene kjapt? Husk at alle eksterne avhengigheter kan påvirke lastetiden for sidene dine. Ta noen stikkprøver med gratisverktøy som YSlow, PageSpeed Insights eller Hubspot Website Grader for å se etter flaskehalser som du kan fikse.
Skalering av bilder
Episerver-nettstedet ditt må skalere bilder slik at de passer til den skjermen/dingsen brukeren sitter med. Slik sparer de både nedlastingstid og båndbredde mens de er på farten. Din tekniske partner har (forhåpentligvis) lagt inn en løsning for dette, slik at du kan laste opp bilder i full oppløsning, én gang - og systemet tilpasser resten. Men har du testet at bildeutsnitt og format ser OK ut også på mobile skjermer? Iblant kan algoritmer gjøre rare ting med bildesnitt, som krever at du klipper til originalbildet litt før opplasting.
Optimalisere bilder for web
Bildeskaleringen som er lagt inn på nettstedet ditt sørger for å levere bilder i en størrelse tilpasset brukerens skjerm. Men de automatiske verktøyene som gjør dette, klarer sjeldent å ta hensyn til fargepalett, motiv og lesbarhet på bildet - de fokuserer bare på dimensjoner og filstørrelse. Det er lurt av deg å kjøre originalbildet gjennom en optimaliseringstjeneste (f.eks innebygd i Photoshop, eller en av mange nettbaserte), slik at bildet blir optimalisert for bruk på nett.
SEO (søkemotoroptimalisering)
Titler og metadata
Husk på at overskrifter og ingresser du legger på innholdet ditt, vil bli brukt av søkemotorer til å rangere og presentere deg i søkeresultater. Gi hver side en unik overskrift, og sørg for at det alltid er noe tekst som søkemotorene kan hente, som beskriver innholdet - enten dette kommer fra ingressen, brødteksten eller metadata på sidemalen.
Omdirigering for brutte lenker
Du bør allerede ha kartlagt de viktigste sidene som skal videreføres, og fått hjelp av din tekniske partner til å lage omdirigeringsregler for disse, slik at den gamle adressen peker til et fornuftig sted på ditt nye nettsted. Søkemotorer vil oppdatere søkeindeksen sin deretter. For mange uhåndterte brutte lenker kan føre at du gjør det dårligere i søkerankingen. Bruk den innebygde rapporten for brutte lenker i Episerver for å se hvilke sider du må jobbe med. Har du husket å skrive noe fornuftig, hjelpsomt eller kreativt på 404-siden?
Sidekart
I tillegg til å omdirigere brutte lenker, kan du gjøre søkemotorens jobb enklere ved å servere dem en liste over alt innholdet du har å tilby på nettstedet ditt. Dette gjøres ved hjelp av sidekart, og som regel har din tekniske partner satt opp dette som en automatisk bakgrunnsjobb. (Sidekart som en egen sidemal for besøkende er i liten grad brukt lenger, da navigasjon og søk stort sett er bedre alternativer). Ta stikkprøver på om nye sider du oppretter, kommer med i sidekartet.
Analyseverktøy
Sporingskode
Dobbeltsjekk at du har lagt inn riktig sporingskode i konfigurasjonen til nettstedet ditt. Mange bytter sporingskode i forbindelse med lansering av nytt nettsted, eller bytter til nytt sporingsverktøy. Utviklerne dine kan hjelpe deg med å finne koden som skal limes inn.
Konverteringsmål
Alle sider som markerer en konvertering bør settes opp som et konverteringsmål. Dette kan være sider som innmeldingsskjemaer, kontaktskjemaer eller søkesiden, som sjeldent byttes ut. Dersom du bruker Episerver Forms til å lage påmeldingsskjemaer o.l, får du forsåvidt statistikk på innsendinger rett i Episerver-grensesnittet. Men det kan være nyttig å ha denne statistikken samlet i sporingsverktøyet ditt også (for historikkens skyld) - derfor kan det være lurt å sette opp Episerver Forms til å sende brukeren til en kvitteringsside med egen URL etter innsending, som du kan sette opp et konverteringsmål på.
Filtrere trafikken
Trafikk fra kontoret ditt behøver du ikke følge med på, så dette kan filtreres bort fra nettsted-statistikken. Du kan filtrere enten på IP, på trafikk fra ditt interne domene, eller på spesifikke URL'er på nettstedet. For eksempel kan du sette opp et filter som sier at trafikk til Episervers redaktørgrensesnitt (typisk /episerver/) ikke skal spores. De fleste sporingsverktøy støtter dette - i Google Analytics finner du det under "Administrasjon > Filtre".
Personvern
Cookie-informasjon
EU-direktivet krever at du gir brukeren informasjon om informasjonskapsler (cookies) som brukes på nettstedet for å spore brukeratferd. Men det er en vanlig misforståelse at dette må gjøres med en plagsom popup! Loven krever bare at du setter opp en lenke (f.eks i footer-menyen din) som peker til en side med mer detaljer.
Maskere IP-adressen
Som regel har du ingen nytte av å spore den eksakte IP-adressen til dine besøkende i trafikk-statistikken din - som en ekstra betryggende faktor kan du heller sørge for at IP-adressen blir anonymisert. De fleste sporingsverktøy har støtte for dette, og sørger for at de 3 siste tallene i IP-adressen blir erstattet med 000 - på den måten får du fremdeles informasjon om besøkerens omtrentlige geografiske område, men det kan ikke spores tilbake til én bestemt maskin.
Trenger du mer oversikt?
Puh! Dette er bare noen av detaljene som må på plass. Vi hjelper deg gjerne å få oversikt over alt - både på det tekniske og på innholdssiden. Ta kontakt for en prat!