GDPR og Episerver: Hvordan ivareta "Do Not Track" nettleserinnstilling i Google Tag Manager
For å ivareta brukernes personvernønsker, må nettstedet ditt (og alle plugins du bruker til sporing) ta hensyn til Do Not Track-innstillingen i nettleseren.
De fleste nettsteder i dag bruker tredjeparts plugins og scripts (som går under samlebetegnelsen tags i Google Tag Manager) for å spore brukernes atferd, nettstedets ytelse og statistikk. Noen brukere ønsker ikke å bli sporet slik, og signaliserer dette ved å aktivere Do Not Track-innstillingen som er innebygd i de fleste moderne nettlesere.
Nettstedet ditt bør ta hensyn til denne innstillingen, og skru av sporing hvis aktivert. Dette skjer dessverre ikke automagisk - du må fikse litt på innstillingene dine i Google Tag Manager for å få det til.
Det er en 3-stegs prosess:
- Sjekke om "Do Not Track" er aktivert
- Lage en trigger som slår inn hvis Do Not Track er aktivert
- Hindre sporings-tags fra å lastes hvis Do Not Track er aktivert
Lage en custom JS-variabel som sjekker om Do Not Track er aktivert
Logg på din GTM-konto og gå til Workspace for nettstedet ditt.
- Klikk Variables, lag deretter en ny User-defined Variable med navn "CustomJS - Do Not Track" eller noe tilsvarende.
- Variable Type skal være "Custom Javascript".
- Lim inn dette scriptet:
function () {
if (navigator.doNotTrack == "1" || window.doNotTrack == "1") {
return true;
}
return false;
}
- Klikk Save.
Du behøver bare lage denne variablen én gang (den gjenbrukes på alle sporings-tags).
Dette vil fange opp om Do Not Track-innstillingen i brukerens nettleser er aktivert (true) eller deaktivert (false). For å teste dette, klikk Preview-knappen i toppen av Workspace:
Gå til innstillingene på nettleseren din og skru på Do Not Track (eksemplet her er fra Chrome):
Nå åpner du en ny nettleserfane med nettstedet ditt - når du er i Preview-modus, vil GTM-konsollvinduet vises, og du ser hvilke tags og variabler som er lastet inn på siden. Når du skrur på/av Do Not Track og laster inn siden din på nytt (F5), vil variabelen i GTM-konsollvinduet ha tilsvarende verdi "true" eller "false":
Lage en custom trigger som slår inn hvis Do Not Track er aktivert
Nå som vi kan fange opp status for Do Not Track-innstillingen, må vi lage en trigger (et regel-unntak) som vi kan bruke for å skru av sporing.
- Fra Workspace, klikk Triggers og lag en ny Trigger med navn "Exception - Do Not Track" eller noe liknende.
- Trigger Type skal være "Custom event".
- Huk av for "Use regex matching" og bruk mønsteret .*
- Triggeren skal slå inn på "Some custom events", når "CustomJS - Do Not Track"-variabelen har verdi "true".
- Klikk Save.
Du behøver bare lage denne triggeren én gang (den gjenbrukes for alle sporings-tags).
Angi triggeren (unntaket) for alle dine sporings-tags
Som standardinnstilling vil alle dine sporings-tags lastes inn på alle sidene som brukerne besøker. Vi må lage et unntak til denne regelen.
- Fra Workspace, klikk Tags, og klikk deretter en av de tags/plugins som er i bruk på nettstedet ditt. (Dette kan være Hubspot som i mitt eksempel, Google Analytics eller noe annet.)
- Klikk det lille blyant-ikonet, og deretter "Add Exception".
- Velg triggeren "Exception - Do Not Track" som du lagde tidlgiere.
- Klikk Save.
- Gjenta dette steget for å legge til triggeren som unntak på alle dine sporings-tags:
Viktig: Helt til slutt klikker du "Submit" i toppen av Workspace, slik at den nye konfigurasjonen tar effekt:
For å verifisere innstillingene, gå til Preview-modus og skru Do Not Track på/av. Når aktivert, skal "CustomJS - Do Not Track"-variabelen være "true":
... og sporings-tagsene skal ikke lastes inn på siden:
Ferdig - GTM-tags på nettstedet ditt tar nå hensyn til Do Not Track-innstillingen i brukerens nettleser. Hvis du legger til flere sporings-tags eller script i GTM senere, kan du bare legge til unntaket (triggeren) fra steg 3.