• Publisert
  • 8 min

4 steg til effektiv bruk av AI i produktbeskrivelser  

Thomas Aalerud, Seniorrådgiver i Epinova

Produktbeskrivelsen er din beste sjanse til å overbevise flest mulige kunder om at ditt produkt er det rette for dem. Her er mine fire steg på veien mot bedre produktbeskrivelser ved hjelp av AI og en gratis mal til deg.

Gode produktbeskrivelser er avgjørende for å selge på nett. De gir kundene nødvendig informasjon for å ta en kjøpsbeslutning, samtidig som de bygger tillit til deg som forhandler. En god beskrivelse forklarer produktets funksjoner og fordeler, og fremhever hva som gjør det unikt og verdifullt for kunden. 

Om denne guiden:

Denne guiden er basert på bruk av gratis eller rimelige nettbaserte AI-verktøy. Jeg har lekt meg med vanlige tekstgeneratorer som er tilgjengelig for alle. Du trenger ikke laste ned eller installere programvare – alt du trenger er en nettleser og en internettforbindelse.  

Det finnes en rekke AI-verktøy som er spesialisert på produktinformasjon og markedsføring. Rådene i denne guiden kan være nyttige også for disse.  

Kan AI skrive gode produktbeskrivelser?  

Det er godt dokumentert at gode produktbeskrivelser treffer et bredere publikum og gir økt salg. Samtidig er min erfaring at for mange virksomheter kan det å finne ressurser og tid til arbeidet med produktbeskrivelser være en utfordring. 

I min test begynte jeg etter hvert å jobbe med AI som en tekstforfatter, en som alltid er klar til å bidra. AI-verktøyene har tilgang til uendelige mengder informasjon, forstår raskt mitt produkt og leverer overbevisende produktbeskrivelser. Og selv om jeg er klar over det enorme kildematerialet AI har tilgang til, er jeg positivt overrasket over hvor mye AI har gitt meg av inspirasjon og kreativitet.

6 ting AI kan hjelpe deg med, knyttet til produktbeskrivelser:  

  1. Skape innhold raskt: Få forslag til gode produktbeskrivelser på sekunder.
  2. Forbedre kvalitet: Skrive engasjerende tekster som er konsistente i stil og tone.
  3. Optimalisere for søkemotorer (SEO): Få forslag til nye eller bruk kjente nøkkelord, strategisk flettet inn i produktbeskrivelsen.
  4. Personalisere: Skreddersydde tekster til ulike kundegrupper basert på enkle segmenter som «prisbevisste» eller «miljøbevisste».
  5. Oversette: Engelsk til norsk eller norsk til engelsk, går som en drøm. Det kan være lurt å få kvalitetssikret oversettelser til språk som du ikke er familiær med.
  6. Eksperimentering: Be om og test flere versjoner av produktbeskrivelsen som vektlegger forskjellige ting og velge den som selger best.  

Her er mine fire steg på veien mot bedre produktbeskrivelser ved hjelp av AI:

Steg 1: Samle informasjon om produktet 

Hva trenger AI-verktøyet for å gjøre jobben?  

Jo tydeligere instruksjoner du gir, desto bedre blir resultatet. Prøv deg frem og eksperimenter, sammen kan dere skape produktbeskrivelser som virkelig selger!

Start med å gi AI:  

  • Produktnavn 

  • Produktkategori 

  • Målgruppe eller -grupper 

  • Nøkkelord 

  • USP-er (unike salgspoeng).  

  • Tekniske spesifikasjoner  

  • Bruksområder  

Kilder til produktinformasjon kan være:  

  • Eksisterende produktinformasjon (produktet, leverandør, nettsider, brosjyrer, markedsmateriell osv.) 
  • Konkurrentanalyse 
  • Kundeanmeldelser og tilbakemeldinger 

Med litt erfaring vil dine prompts eller instruksjoner blir mer målrettet. Du lærer fort hva som gir gode svar til dine produkter, kategorier og målgrupper. Jeg startet med det enkleste, produktnavnet og en kundegruppe. De første svarene jeg fikk ga både innsikt og tips til forbedringer og ganske raskt hadde jeg en liste med attributter jeg ønsket å inkludere i mine instrukser. Da kan det være lurt å lage en enkel mal for å samle inn og bruke informasjon i ledetekstene du legger inn. 

Bilde av malen "4 steg til effektiv bruk av AI i produktbeskrivelser"
Last ned malen ved å fylle ut skjema lengre ned på siden.

Steg 2: Velg riktig AI-verktøy

Skaff deg oversikt over ulike typer AI-verktøy for tekstgenerering. Et søk på nettet vil gi deg et utvalg av tjenester, de fleste tilbyr en prøveperiode. Test ut litt forskjellig og gjør deg kjent med flere alternativer før du kjøper et abonnement.  

Denne guiden er laget med generelle tekstforfatterverktøy, som Gemini og ChatGPT. De mer spesialiserte verktøyene har gjerne en høyere pris og tilbyr integrasjoner med dine eksisterende systemer som for eksempel PIM, E-handelsplattformer, CMS, CRM og analyse.   

 Hva du kan vurdere før du velger: 

  • Pris 
  • Funksjonalitet (f.eks. tone-of-voice-justering, SEO-optimalisering) 
  • Brukervennlighet 
  • Tilgjengelige språk (om du selger produkter i, eller har leverandører fra flere land)  

Steg 3: Gi AI-verktøyet riktige instruksjoner

Om AI skal levere produktbeskrivelser som fungerer for deg, må du kommunisere effektivt. Det vil si, du må formidle data, ønsker og ideer på en måte som AI mottar og forstår.  

Dette kan du gjøre: 

  • Vær spesifikk og tydelig i instruksjonene dine. 

    Isteden for å be om en beskrivelse av «en kaffemaskin», skriv f.eks.:  
    «Skriv en kort og fengende produktbeskrivelse for en helautomatisk espressomaskin med touchskjerm og melkeskumming. Søkelys på dens brukervennlighet, kaffekvalitet og moderne design. Tenk deg at målgruppen er kaffeelskere som ønsker å lage barista-kvalitet kaffe hjemme.» 
  • Bruk eksempler for å illustrere ønsket stil og tone.

    Å skrive i en «elegant stil» kan være så mangt, spesifiser og legg til detaljer som:  
    «Skriv en beskrivelse i en varm og innbydende tone, som om du beskriver en luksuriøs opplevelse. Bruk sensoriske beskrivelser for å fremheve smaken og aromaen av kaffen.»
  • Be om flere alternativer for å kunne velge det som er best.

    Om du trenger tekst til flere målgrupper eller formål, kan det være greit å inkludere dette i instruksen. Se for deg kunden, noen er fornøyd om maskinen leverer sort, varm kaffe mens andre er dedikerte kaffeentusiaster:  
    «Skriv to versjoner av en produktbeskrivelse for denne espressomaskinen. Den første skal være kort og informativ, rettet mot kunder som søker en rask oversikt. Den andre skal være mer detaljert og overbevisende, med søkelys på de tekniske spesifikasjonene og fordelene for kaffeentusiaster.»
  • Sett søkelys på fordelene for kunde, ikke bare produktets funksjoner. 

    Fordeler for kunde kan være en enklere hverdag til opplevelser ved bruk. Min erfaring er at AI ikke trenger veldig mye informasjon for å fremheve mulige fordeler, men om kaffemaskinen har termokanne og timer funksjon kan du be AI om varianter av f.eks.:  
    «Våkn opp til den perfekte koppen kaffe hver morgen med vår kaffemaskin. Timer funksjonen lar deg planlegge bryggingen, og termokannen holder kaffen varm i timevis, slik at du kan nyte den når det passer deg best, enten det er rett etter oppvåkning eller på vei ut døren.» 
  • Bruk overbevisende språk 

    At maskinen er enkel å bruke er en egenskap som må nevnes, men det gir lite inspirasjon å nevne det som et punkt i en liste. Be AI utforske mulighetene omkring egenskapene med et eksempel:   
    «Vår intuitive kaffemaskin gjør det enkelt å brygge din perfekte kopp kaffe, hver gang. Med få knapper og et klart display, kan selv nybegynnere lage barista-kvalitet kaffe.»

  • Tenk på hvordan du vil at produktet skal oppfattes av dine kunder 

    Eksempel:   
    «Beskriv espressomaskinen som et statussymbol for kaffeentusiasten. Fremhev det elegante designet, de høyteknologiske funksjonene og den eksklusive følelsen av å eie en slik maskin.» 
     
    Legg gjerne til noe om hvilke målgrupper du ønsker å nå:  

    For den designbevisste:  
    «Vår kaffemaskin er mer enn bare et kjøkkenapparat; det er et kunstverk. Med sitt elegante design og premium materialer vil den bli et blikkfang på benken din. Nyt en kopp kaffe i stil.»

    For den tech-interesserte:  
    «Oppgrader kaffeopplevelsen din med vår smarte kaffemaskin. Med intuitive touchskjerm og mulighet for tilpassing, gir den deg full kontroll over bryggeprosessen. Koble deg til fremtiden av kaffe.» 

    For kaffeentusiasten:  
    «For den kresne kaffekjenneren tilbyr vår kaffemaskin enestående smak og aroma. Den presise temperaturkontrollen og den kraftige bryggeprosessen sikrer at hver kopp er fylt med den rene essensen av kaffe.» 

Steg 4: Rediger og finpuss 

Hvorfor du ikke kan stole blindt på AI-generert tekst.

Selv om AI er et fantastisk verktøy, er det viktig å huske at det ikke er perfekt. Du bør alltid dobbeltsjekke og tilpasse teksten slik at den oppfyller dine krav til kvalitet. 

Selv har jeg opplevd å få konstruerte begreper og at AI fyller inn manglende data med tilfeldig informasjon. Du vet, litt som deg og meg når vi fantasifullt fyller inn hullene fremfor å innrømme at vi mangler innsikt. 

  • AI kan gjøre feil eller levere upassende innhold 
  • Teksten bør alltid tilpasses merkevarens stemme og stil 

Sjekk for:  

  • Faktiske feil 
  • Unaturlig språk eller klisjeer 
  • Manglende samsvar med merkevarens tone-of-voice 

Teksten kan bli enda bedre om du: 

  • Legger til personlighet og kreativitet 
  • Bruker sterke verb og adjektiver 
  • Sikrer at teksten er lett å lese og forstå 

En ting til, AI-verktøyenes formål er å skape tekst, alltid klare for å levere nye mengder med innhold. Det er din jobb å ta gode valg om hva du skal bruke, hva som tilfører verdi og samtidig luke vekk det som ikke passer inn eller blir for mye.  

Oppsummering 

AI er ikke ment å erstatte menneskelige skribenter, men fungere som et kraftig verktøy som hjelper deg med å oppnå bedre effektivitet og resultater. I min test har jeg brukt produkter fra de fleste av de viktigste kategoriene innen Norsk netthandel (Klær og sko, Elektronikk, Hjem og interiør, Kosmetikk og personlig pleie, Sport og fritid, Bøker og media og Dagligvarer).  

Den generelle erfaringen er at AI alltid gjør produktbeskrivelsene mine bedre. Tekstene får flyt og progresjon og AI hjelper meg å fremheve produktets egenskaper. AI er også god til å beskrive situasjoner hvor produktet benyttes, en tekstlig visualisering som setter fantasien i sving og gir meg en ide om kommende opplevelser ved bruk og eierskap til produktet. Jeg får raskt beskrivelser målrettet til forskjellige kundegrupper (både for bedriftsmarkedet og privatmarkedet). AI hjelper meg også å holde orden. For AI er det alltid et skarpt skille mellom en kjøpsfordel og produktets unike salgspoenger (USPer). «Gratis frakt og retur» er f.eks. knyttet til hvordan jeg velger å drive min forretning, og ikke unike fordeler for et enkelt produkt.  

Etter hvert kjenner AI meg og vet hva jeg vil ha, uten at jeg trenger å spesifisere alt for hvert enkelt produkt - noe jeg finner spesielt nyttig når jeg jobber med et større antall produkter. Metoden beskrevet her passer best for bedrifter med et begrenset sortiment. Om du er i prosess med å anskaffe AI-verktøy som kan innlemmes i eksisterende produkt-systemer, som håndtere hundre- til tusenvis av produkter og ikke krever like mye klipp og lim, vil denne guiden uansett være et mulig første steg.  

Jeg håper denne prosessen kan gi deg nyttig erfaring og innsikt som kan hjelpe både deg og virksomheten du jobber i. 
Lykke til og godt salg!  

Ta kontakt om du likte denne saken og vil diskutere videre, eller du har andre produktrelaterte spørsmål til meg og mine kolleger.