• Publisert
  • 5 min

Derfor bør du gjøre en kvalitetssjekk av din web-løsning!

MIljøbilde fra kontoret

På et tidspunkt må du vurdere om du enten skal oppgradere, eller starte på nytt. Dette kan være vanskelige avveininger, men en kvalitetsvurdering er et godt første skritt til å finne ut av hva som er mest hensiktsmessig og lønnsomt. Vi forklarer hvorfor en QA-sjekk er viktig, og hvilket verktøy som gjør jobben oversiktlig og effektivt.

Kvalitetsvurdering (eller Quality Assessment - QA) av webløsninger bør gjøres jevnlig, uavhengig av om du har informasjons-web, nettbutikk eller et intranett. QA bør også kjøres fra oppstart av utvikling, gjennom hele løsningens livsløp og frem til løsningen legges på hylla. I praksis ser vi at dette ofte ikke er tilfelle, og det kan det være mange grunner til. Men hva er egentlig grunnen til at du bør ha fokus på det og hvordan kan dette gjøres?

Over tid vil løsningen opparbeide seg teknisk gjeld som øker sjansen for feil, svekker sikkerheten, forverrer brukeropplevelsen, eller gjør videreutvikling tidkrevende og unødvendig dyrt.

Hvorfor gjøre kvalitetsvurdering - QA

Når en løsning først er på lufta, så gjør de fleste kun løpende feilretting etter hvert som de oppstår. I tillegg vil det for de aller fleste også gjøres videreutvikling og endringer fortløpende i den ferdige løsningen. Over tid vil derfor løsningen opparbeide seg såkalt teknisk gjeld som øker sjansen for feil, svekker sikkerheten, forverrer brukeropplevelsen, eller gjør videreutvikling tidkrevende og unødvendig dyrt.

På et tidspunkt vil du måtte vurdere om du enten skal gjøre en kraftig oppgradering, eller rett og slett «kaste» løsningen og bygge opp den opp helt på nytt. Dette kan være vanskelige avveininger for eieren av løsningen. Å gjøre en QA kan da være et godt første skritt til å finne ut av hva som er mest hensiktsmessig og lønnsomt.

Les mer om: Bør du bygge nytt nettsted eller oppgradere det gamle?

I Epinova har vi utviklet et QA-rammeverk med et verktøy som vi bruker som en kvalitetskontroll både underveis og i etterkant av utviklingsarbeid. Verktøyet kan også kjøres på hvilken som helst Optimizely-løsning uansett om det er helt nytt eller har vært en stund på lufta.

Geir Nodland og Thomas Leela i samtale
For å få vite mer, tok jeg en prat med Thomas Leela som er en av gründerne i Epinova (og Nova Consulting Group). Thomas er også ansvarlig for kodekvalitet og QA-rammeverket.

Epinova QA

Hva er Epinova QA?

- Epinova QA er et kvalitetskontrollsystem som består av både prosesser og verktøy. Vi har laget detaljerte sjekklister for alle fagområdene som utgjør en webløsning, og et oppsummeringsverktøy hvor de forskjellige elementene blir gjennomgått og scoret. Dette munner ut i en detaljert rapport som viser hva som bør - eller MÅ - gjøres, forteller Thomas Leela, ansvarlig for kodekvalitet i Epinova.

- Det er viktig å si at de underliggende kriteriene, som løsningen bygger på, er noe vi bruker hele tiden også i prosjekter uavhengig av verktøyet. På mange måter så er dette vår arbeidsmetodikk materialisert i et verktøy. Kvalitetskravene som ligger til grunn her, er noe som gjennomsyrer kravene vi stiller til utviklerne i det daglige arbeidet.

Når det gjelder selve verktøyet, er grunnkomponenten en sjekkliste fordelt på områder eller fagdisipliner som har hver sine sett av kriterier som skal oppfylles.

Skjermbilde av QA verktøyet sjekkliste

Under hver av disse igjen ligger det sjekkpunkter med informasjon om hva som må sjekkes, og hvor utvikler legger inn resultatene og en score av det som har blitt sjekket.

Skjermbilde av QA verktøyet kriterier

Til slutt blir alt oppsummert i en rapport som gir en samlet score. Hvert område får også en score og du kan gå inn på hvert enkelt punkt for å finne områder hvor det bør gjøres tiltak.

Skjermbilde av QA verktøyet summary

Fordelen med Epinova QA

- Hva er fordelen med Epinova sitt QA-verktøy?

- Det er mer enn én fordel med dette verktøyet. For meg som jobber mye med å forbedre og utvikle vår kodekvalitet, gjør det at alle utviklerne i Epinova har et forhold til kravene og metodikken. Det gjør det enklere å opprettholde den samme høye kvaliteten i løsningene vi leverer, på tvers av mange kunder, bransjer og prosjekttyper.

- En annen fordel er at vi sparer tid på å gjennomføre en kvalitetsvurdering av løsningen. Det kan gjennomføres på relativt kort tid. Hvor lang tid kommer jo an på hvor dypt man skal gå, på løsningens størrelse, og hvor mye tid man har til rådighet. Ofte kan ett dagsverk per fagområde være tilstrekkelig for å få et godt bilde.

For kundene vil det være en rask, enkel og billig måte å få oversikt over tilstanden til løsningen. Rapporten gir også ikke-tekniske lesere en forståelig oppsummering av tilstanden, som de kan bygge sine videre beslutninger på. Det er jo ofte slik at de som skal beslutte om det skal brukes penger er i den gruppen.

Hvem og hvordan kan få tilgang til Epinova QA?

Nå vi tar over løsninger som er bygget av andre leverandører, kjører vi alltid en QA som første aktivitet. I utgangspunktet kan alle som har en Optimizely-løsning få sin løsning vurdert med Epinova QA. Dette utføres av en frontend- og en backend-utvikler fra Epinova. Det er ikke noe krav til at det er en løsning som vi selv har bygget, eller har et kundeforhold. Det eneste vi trenger er tilgang til løsningens kildekode (for å vurdere den tekniske kvaliteten) og et fungerende redigeringsmiljø (for å vurdere redaktørvennligheten).

- Er det til slutt noe du ønsker på å trekke frem, Thomas?

- Det må være at dette er noe alle utviklerne er med å kontinuerlig forbedre, oppdatere og komme med forslag til nye punkter. F.eks. når vi ser mange gjentagende feil, så sørger vi for å få dette inn i QA-sjekklistene slik at vi slipper å se det igjen. Når det kommer ny teknologi, best practice og retningslinjer, fletter vi også dette inn i QA-rammeverket. På den måten vil vår QA alltid reflektere kriteriene for en topp moderne og velfungerende Optimizely-løsning.

- Det siste jeg kan nevne, som henger tett sammen med dette, er det som heter code-analyzers og fixes, der vi har flyttet noen av sjekkpunktene rett inn i Visual Studio eller tilsvarende IDE-verktøy, som scanner kildekoden mens den skrives. Utviklere får da automatisk varsling dersom de bryter noen av sjekklistekriteriene, så slike feil kan fikses fortløpende. Ofte foreslås også forslag til kodeendringer som kan utbedre problemet automatisk, noe som betydelig reduserer teknisk gjeld.

Har du en Optimizely-løsning som du ønsker å få vurdert tilstanden på? Kanskje ligger oppgradering til CMS 12 foran deg og du vet ikke helt hvilken vei du skal gå og hva dette innebærer? Start med en kvalitetskontroll og få oversikt!