Rapporten Digital Handel 2025

Velkommen til tredje utgave av rapporten Digital Handel! Norges eneste dybdeundersøkelse om hvordan det står til i norsk e-handel.

Digital Handel 2025 er en dybdekartlegging av hvordan norske e-handelsvirksomheter jobber på innsiden. Vi har utført en omfattende spørreundersøkelse vinteren 2024/2025 der de fleste aktører med over 50 MNOK i digital omsetning er invitert til å delta.

Nytt av året er at vi gjennomfører samme undersøkelse også i Sverige med vår svenske avdeling av Nova Consulting Group. Årets rapport inneholder derfor flere spennende sammenligninger mellom norske og svenske funn. Rapporten er basert på komplette besvarelser fra over 70 aktører. De har blitt spurt bredt om strategi, systemer og prosesser. Rapporten gir dermed et unikt innblikk i tilstanden og satsingsområder i norsk e-handel. 

Sammenlagt tegner rapporten et nåbilde av bransjen, og vi presenterer samtidig endringer, tendenser og potensielle årsakssammenhenger. Det mest spennende er at vi får et innblikk i hva selskapene selv mener fungerer godt, hva de sliter med, og hva de ønsker (eller ikke ønsker) å fokusere på fremover. 

Har du synspunkter eller kommentarer til rapporten, hører vi gjerne fra deg! Tilbakemeldinger er veldig verdifulle for å kunne videreutvikle spørreundersøkelsen til den beste i sitt slag - til nytte for alle aktører!

Smakebiter fra årets rapport

    • Det er fortsatt stor opplevd mangel på kompetanse om AI
    • Flere skaffer spesialistkompetanse eksternt
    • Marketing automation er området med høyest prioritet i 2025
    • Flere er strålende fornøyde med netthandelsløsningen sin
    • Bare halvparten følger tett med på kundelojalitet
    • Det er ikke flere som personaliserer, men de som gjør det har blitt mer modne

Last ned årets rapport her

Våre rådgivere innen digital handel

Ønsker du mer informasjon, eller et skreddersydd opplegg for din virksomhet? Ta kontakt!

  • Ann Kristin Sørensen

    Seniorrådgiver digital handel CMS, Commerce

  • Bilde av Arild Henrichsen

    Arild Henrichsen

    Rådgiver strategi og teknologi, Optimizely-ekspert OMVP, Commerce, CMS, .Net

  • Torstein Torblå

    Seniorrådgiver, innsikt og dataanalyse

  • Illustrasjonsbilde ansatt

    Trond Sønju

    Seniorrådgiver Commerce, Fagansvarlig PIM, PIM